لمینت

لمینت (لمینیت) دندان و کاربرد آن

در این پست سعی داریم که در مورد لمینت دندان صحبت کنیم و به سوالات متداولی که در این زمینه وجود دارد پاسخ بدهیم. لمینت (لمینیت) دندان چیست؟ لمینت دندان چه مواقعی استفاده می‌شود؟
جنس لمینت دندان، سرامیکی یا کامپوزیتی است.
لمینت سرامیکی: ایمکس (Emax) یا ips impress که از جنس لیتیم دی سیلیکات هستند از جنس فلدسپاتیک هستند.
لمینیت کامپوزیتی: (یا همان کامپوزیت ونیر) هستند که از مواد رزینی هستند.

  موارد استفاده لمینت یا کامپوزیت ونیر چیست؟

  • اصلاح بد رنگی دندان‌ها زمانی که با بلیچینگ (بلیچینگ از روش های روشن تر کردن و سفید تر کردن دندان ها است که در ادامه توضیح بیشتری داده خواهد شد) امکان پذیر نیست. مانند فلوروزیس دندانی شدید(در مواردی که دندان ها در زمان تشکیل در دوران کودکی فلوراید زیادی از طریق آب اشامیدنی یا … دریافت کنند فلوراید بیش از حد می تواند باعث بد رنگی دندان به واسطه فلوراید(فلوروزیس دندانی) شود که بسته به زمان و میزان دریافت فلوراید میزان آن از ملایم تا شدید می باشد. از راه های درمان آن میکرو ابریژن و ماکرو ابریژن است و در بعضی مواقع لمینت سرامیکی یا کامپوزیتی لست.
  • تغییر در رنگ دندان‌ها در مواقعی که رنگ سفید یا روشن‌تری می‌خواهیم (گاهی رنگ مورد انتظار مراجعه کنندگان با توجه به سلیقه آن‌ها از میزان روشن تر شدن دندان پس از بلیچینگ بیشتر است یا اینکه علاوه بر اصلاح رنگ و نیاز به روشن‌تر شدن دندان به اصلاح طرح لبخند (طراحی لبخند) یا تغییر در فرم دندان یا ترمیم شکستگی دندان یا لب پریدگی دندان به دلیل ضربه یا سایش جزیی یا اصلاح به هم ریختگی‌های دندانی نیاز دارند.
  • در بعضی مواقع رنگ دندان‌ها مناسب است ولی نیاز به اصلاح فرم داریم و طراحی لبخند انجام می‌شود. به عنوان مثال فواصل بین دندان‌ها(دیاستم) بسته می‌شود.
  • اصلاح و ترمیم شکستگی‌ها و لب پریدگی دندان‌ها  که به دلایل مختلفی مانند خوردن ضربه اتفاق افتاده، انجام می شود.

چه تعداد لمینت برای دندان ها لازم است؟

بسته به نیاز مراجعه کننده و یا سلیقه مراجعه کننده و پس از مشاوره و بررسی‌های لازم و کافی ممکن است از یک دندان تا ده دندان به درمان زیبایی ونیر کامپوزیت یا لمینت سرامیکی نیاز باشد. ولی برای درمان طرح لبخند یا طراحی لبخند به دلیل اینکه ۸ عدد الی ۱۰ عدد از دندان های فک بالا در خط لبخند دیده می‌شود بسته به فرم خود دندان و رنگ دندان ها به خصوص اگر نیاز به تغییر رنگ در طرح درمان زیبایی قرار گیرد، درمان زیبایی برای ۸ تا ۱۰ عدد از دندان ها در هر فک یا فقط دندان‌های فک بالا(ماگزیلا) که در خط لبخند اهمیت زیادی دارد، انجام می‌شود.

در چه مواقعی نباید و نمی‌توانیم کامپوزیت ونیر یا لمینت انجام دهیم؟

  • به دلیل اینکه لمینت‌های کامپوزیتی و سرامیکی تا حد خاصی از فشار و نیرو را متحمل می‌شوند و نیروهای دندان در این حالات مانند دندان قروچه حدود ۳ برابر حالت نرمال هست و  در این شرایط لمینت ها دچار شکستگی و کاهش عمر می شود و دوام چندانی ندارد. بنابراین در عادات پارافانکشنال یعنی در مواقعی که میزان فشار بر روی دندان‌ها زیاد است مانند براکسیسم و کلینچینگ یعنی دندان قروچه یا فشار دادن دندان روی هم و ساییدن دندان ها استفاده از کامپوزیت ونیر یا لمینت توصیه نمی‌شود.
  • برای کسانی که ورزش‌هایی مانند بوکس انجام می‌دهند. در این افراد دندان‌ها و لمینت دائما در معرض ضربه هستند و دچار شکستگی می‌شود.
  • به هم ریختگی شدید دندانی که باید فقط با درمان های ارتودنسی معالجه شوند. مانند دندان های لب به لب یا کراس بایت و مشکلات فکی و بی نظمی‌های شدید فکی و فواصل دندانی بیش از حد.
  • افرادی که بهداشت نامناسب داشته باشند نباید درمان‌های زیبایی انجام دهند.

کامپوزیت ونیر چیست؟

کامپوزیت ونیر یا ونیر کامپوزیت یا لمینیت کامپوزیت به پوسته بسیار  نازک از مواد ترمیمی رزینی کامپوزیتی که ماده‌ای شکل پذیر است، گفته می‌شود که توسط دندانپزشک بر روی دندان فرم داده می‌شود و با نور دستگاه لایت کیور محکم و پلیمریزه می‌شود. در نهایت پرداخت (finishing) می‌شود تا به فرم نهایی و ایده‌آل برسد و پس از آن پالیش (polishing) می‌شود تا به درخشندگی و جلای مطلوب برسد.

چه معیار هایی در قیمت کامپوزیت ونیر موثر است؟

  • موادی که در درمان های زیبایی مانند کامپوزیت ونیر استفاده می شود.
  • هزینه‌هایی که لابراتوارهای دندانپزشکی برای ساخت لمینت‌های سرامیکی دریافت می‌کنند.
  • میزان تجربه و مهارت و سابقه دندانپزشکی که درمان زیبایی را برای شما انجام می‌دهد.
  • مدت زمان و روشی که دندانپزشک برای ظرافت و کیفیت درمان صرف می‌کند.
  • شهرت و میزان معروفیت دندانپزشک.
  • موقعیت مکانی کلینیک یا مطب دندانپزشکی.

انواع کامپوزیت‌ها و کامپوزیت های مناسب برای درمان های زیبایی:

کامپوزیت ها بسته به میزان و اندازه ذرات موجود در موارد مختلف استفاده می‌شوند و کاربرد های مختلف دارند. مثلا کامپوزیت‌های نانو یا میکرو یا هیبرید در بازار موجود است که بسته به برندهای مختلف، قیمت‌های متفاوتی دارند.

تکنیک لیرینگ چیست؟

کامپوزیت‌های با رنگ ها و شفافیت ها و میزان خواص پالیش پذیری متفاوت و فلوروسنت متفاوت ساخته شده‌اند. برای درمان‌های زیبایی بهترین نتیجه را استفاده از ترکیب کامپوزیت‌ها برای استحکام و زیبایی بیشتر و طبیعی‌تر و درمان زیباتر به ما می‌دهد. مثلا استفاده تنها از کامپوزیت مات یا گچی یا اپک(opac) که نور را عبور نمی دهد، نمای زیبایی به ما نمی دهد به خصوص دندان ها به دلیل نداشتن خواص فلورسنت در نور کم شب دیده نمی‌شوند. در صورتی که دندان طبیعی دارای رنگ‌های مختلف هست مانند مینا و عاج و در لبه ها شفاف هست و نور را عبور می دهد و این باعث زیباتر شدن و طبیعی شدن دندان می‌شود. کامپوزیت‌های مختلفی برای تقلید از قسمت‌های مختلف دندان طبیعی وجود دارد که باعث زیباتر شدن و طبیعی تر شدن دندان می شود. استفاده از این روش نیازمند صرف زمان بیشتر است و رسیدن به نتیجه بهتر در این روش به میزان هنر و دانش و تجربه‌ی دندانپزشک بستگی دارد.

برند کامپوزیت و شرکت سازنده کامپوزیت به چه میزان در نتیجه موثر است؟

مهم‌تر از شرکت سازنده کامپوزیت مهارت و دقت دندانپزشک در انجام دادن یک درمان زیبایی بی عیب و نقص است. به دلیل اینکه انجام درمان کامپوزیت برای زیبایی و درمان پر کردن دندان یک روش “technique sensitive”  است و حساسیت تکنیکی دارد و همچنین به هنر و توانایی دندانپزشک بستگی دارد. اما برند های مختلف در تنوع رنگ‌ها و میزان پالیش پذیری و استحکام تفاوت‌هایی دارند که در نتیجه نهایی و زیبایی موثر است. اما اینکه دندانپزشک بتواند از حداکثر کیفیت کامپوزیت‌ها استفاده کند، به توانایی و مهارت و زمان لازم و کافی مراحل مختلف تکنیک و روش درست و دقت در حساسیت تکنیکی بستگی دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *